Как американската индустрия напълно (и вероятно необратимо) изпусна EV пазара

Тя практически залага бъдещето си изцяло на ДВГ

Мартин Дешев,
Tesla Model S зарядна станция електромобили

iStock

Г лобалният преход към електрически автомобили (EV) е дългосрочна икономическа сигурност, но настоящият пазар е в колебание. Това временно забавяне създаде дълбока финансова дилема за американските автомобилни производители, които в момента удвояват инвестициите си във високорентабилни пикапи и SUV-ове с двигатели с вътрешно горене (ДВГ).

Въпреки че тази стратегия носи огромни печалби днес, тя повдига критичен и обезпокоителен въпрос: В световната надпревара за автомобилно превъзходство, САЩ вече ли са загубили шанса си да се конкурират в електрическото бъдеще? От БиБиСи смятат, че американските производители действително вече са много назад.

Незабавното решение за спиране на инвестициите в електрически превозни средства се корени в проста финансова реалност. Моделите с двигатели с вътрешно горене, особено големите автомобили от висок клас, носят огромни маржове на печалба.

За разлика от тях, EV остават скъпи за производство и са изправени пред настоящ спад в растежа на търсенето. Потребителите са възпрепятствани от високите цени, опасенията относно инфраструктурата за зареждане и неудобствата от високите лихвени проценти.

Тази среда направи избора за Детройт прост: да се даде приоритет на силните тримесечни доходности, като се използва трайният апетит за традиционни бензинови автомобили. Този печеливш завой успешно защити американските автомобилни гиганти от настоящия спад на пазара на електрически превозни средства, правейки ги да изглеждат финансово стабилни и валидирайки краткосрочната им стратегия.

Но тази пауза с голям риск и значителни дългосрочни последици. Докато американските производители забавят пускането на пазара на нови електрически модели и отлагат производствените си цели, ключови международни конкуренти запазват или дори ускоряват инвестициите си в електромобили.

Азиатските и европейските конкуренти, особено новите участници от Китай с установени ценови предимства, разглеждат това забавяне на темпа на растеж в САЩ като възможност да си осигурят дългосрочно технологично господство и пазарен дял. Тези играчи продължават да усъвършенстват химията на батериите, агресивно да намаляват производствените разходи и да осигуряват основни глобални вериги за доставки, като по този начин ефективно изграждат солидно конкурентно предимство.

Истинската опасност за американската автомобилна индустрия се крие във внезапния, неизбежен обрат на пазара. Правителствените разпоредби, като обвързващия ангажимент на Калифорния за постепенно премахване на продажбите на нови двигатели с вътрешно горене и глобалните климатични цели няма да изчезнат.

Когато търсенето неизбежно отново се увеличи, водено от технологични пробиви, регулаторен натиск или подобрения в критичната инфраструктура, ​​американските компании може да се окажат изостанали с години в две ключови области: увеличаване на производствената ефективност и постигане на критичния паритет на разходите, на който се радват техните конкуренти.

Аргументът, че САЩ вече са загубили шанса си, може би е преувеличен, но предупреждението е ясно. Наваксването ще изисква повече от прессъобщения и представяне на прототипи. То ще изисква координирани национални усилия - от правителствени стимули и инфраструктура за зареждане до корпоративна стратегия и обучение на потребителите. САЩ все още имат предимства в иновациите, инженерството и капитала, но без решителни действия тези силни страни биха могли да ерозират, тъй като други доминират на пазарите в бъдеще.

коли автомобили електрически автомобил електромобили